De vraag heeft twee onderdelen. Namelijk wat is een goede sitebouwer (in brede zin). En wat is betaalbaar? Een antwoord op deze twee vragen lijkt me nuttig voor elke MKB’er die een site wil laten bouwen of verbouwen.

Wat is goed?

Helaas hoef je geen examen af te leggen om jezelf als bouwer te mogen presenteren. Dat maakt het voor leken vaak moeilijk in te schatten wat goed is. Daarom wat tips om de kans te vergroten dat je een goed bureau vindt.

  • zoek een bureau met ervaring. Dus een bureau wat al een aantal jaren bestaat en een uitgebreid portfolio kan overleggen.
  • daarnaast wil je een bureau met ervaring In het soort site wat jij zoekt. Wil je een webshop, website, community of een “marktplaats”. Dan moeten juist dergelijke sites ruim vertegenwoordigd zijn in het portfolio.
    LET OP: je moet dus eerst zelf een redelijk beeld hebben van wat je wilt.
  • zoek altijd een bedrijf/persoon met internet als core business. Dus niet een ontwerper die sites erbij doet. Of een programmeur die ontwerp erbij doet etc. etc. Sites ontwikkelen is een multi-disciplinair vak. De oplettende lezer begrijpt nu ook dat je bij een bureau met meer dan een persoon (of een samenwerkingsverband) ook meer kans maakt dat alle nodige disciplines aanwezig zijn.
  • zoek een bureau wat meedenkt. Het voelt natuurlijk heel prettig als een bedrijf bij alles wat je zegt minzaam knikt “ja mevrouw/meneer”, maar daar ben je niet per se mee geholpen. Een bureau wat luistert en vraagt en ook tegengas geeft is veel gezonder.
  • Zoek een bureau wat techniek onafhankelijk is. D.w.z. een bureau wat tenminste meer dan een oplossing voor jou kan implementeren. Niet alleen WordPress, of alleen een eigen maatwerk systeem. Elk systeem heeft z’n beperkingen. En dat is prima. Maar het is wel fijn als een bureau de oplossing aanpast aan de klant, niet omgekeerd.

Wat is betaalbaar?

Uiteraard kun jij dat alleen bepalen, het is jouw onderneming, het is jouw site.

Ondanks de claims van diverse partijen dat je voor 200 – 300 euro ook wel een goede site hebt geloof ik daar niet in.

Dat bedrag is niet afgestemd op jouw vraag. Het is een one-size-fits-all oplossing Daarbij zijn zulke sites grafisch, technisch, communicatief, juridisch, beheersmatig of anderszins niet in orde.

Je budget zou moeten aansluiten bij je wensen. Natuurlijk is dat niet altijd even makkelijk in te schatten als leek. Maar een prachtig design, met dito foto’s, filmpjes, soepel lopende teksten en uitgebreide functionaliteit. Daar hangt gewoon een prijskaartje aan.

Waar betaal je voor?

De kosten van een site zijn opgebouwd eenmalige kosten (voor ontwerp en realisatie) en terugkerende kosten (voor functioneel, technisch en redactioneel beheer). Kortom de vaste lasten van het hebben van een site.

Hou rekening met de volgende “aanschaf kosten”:

  • grafisch ontwerp;
  • contentmanagement systeem;
  • content (teksten, foto’s, video);
  • technische realisatie (samenvoegen voorgaande punten);

LET OP: er vanuitgaande dat iemand, ergens heeft beschreven wat voor soort site je wilt.
Zoals je geen huis bouwt zonder bouwtekening, zou je dat met een site ook niet moeten doen.
Een Functioneel ontwerp plus Content(structuur)plan kan op een paar A4-tjes of op honderd(en).
Maar het loont absoluut om dergelijke stukken op te (laten) stellen.

Hou ook rekening met de volgende “vaste lasten”

  • domeinnaamregistratie
  • hosting
  • advertentie/promotie (SEA)

Tenslotte zijn er de kosten van het gebruik
Een keer bouwen en live zetten is niet genoeg. Een site moet letterlijk groeien om succesvol te zijn.
Alle nieuwe content kost geld. Of je er nou iemand voor inhuurt of het zelf doet. Dan kost het jouw tijd.

Door: Mahanaïm Singadji